Wajah Baru

Alhamdulillah.. setelah sekian lama aku kembali menatap blog ini.. bersama rona kehidupan baru

Hitam, putih dan kelabu.. Kenapa tidak warna lain.. Sesungguhnya kerana itulah warna yang paling mengingatkan kita kembali pencipta yang maha esa. Kehidupan ini apa yang kita lihat itulah matlamat yang ingin dituju. Melihat kehidupan ini satu jalan matlamat yang harus dijelaskan. Kehidupan ini melibatkan kekuatan. Kekuatan yang datang daripada hati kita. Teringat pesan ibu.."kamu perlu kuatkan hati..." dulu tak memahami kata-kata ibuku ini. Tetapi jawapan ini ternyata terjawab oleh diri sendiri "Ya, hatiku memang perlu, benar kata ibuku". Kembali kepada fatwa hati. Kembali hati. Hati ini tempat yang dinilai. Niat juga bermula disini, hati.

Hitam putih kehidupan. Kita hamba allah ibarat musafir yang memulakan perjalanannya mencari, mengembara menyusuri perjalanan, mencari dan terus mencari erti kehidupan disepanjang perjalanan menuju destinasi akhir.

Destinasi akhir kita itulah akhirat. Perjalanan disana cukup panjang. Perhitungan dihisab. Tol yang disinggah sebentar hanya di alam barzakh. Disitu gambaran pertama sebelum ke alam akhirat.

Detik kelahiran sampai sebelum ajal ini ditarik semula kembali kepada pencipta kita. Perjalanan yang tiada sudah ini, memberi gambaran kepada kita kehidupan dunia tiada yang kekal.

Permainan semata-mata. Taqwa kita dinilai. Tapi, tanya pada diri ini yang juga menulis dan yang membaca, tanya hati adakah aku benar-benar tahap taqwa kepada allah? Aku merenung berfikir sejenak apa yang terbuku dihati ni, banyak khilaf diri ini.

Anak satu anugerah bernilai yang allah beri kepada kita. Hargailah anakmu, sayangilah dia.
Bentuk anak dengan agama, curahkan dengan agama, bimbing diri dengan kebaikan..

"mak dan abah, didiklah kami dengan agama, pimpinlah kami, kami nak jadi anak soleh/solehah.. iman tak boleh diwarisi.. mak dan abah kami perlukan kasih sayang dan agama, kami tak nak terleka dengan tipu dunia, terima kasih mak abah, kalian mengajar aku mencari erti makna kehidupan"

0 comments: