Fakta saintifik. Tahukah anda?

KERDIPAN MATA , BOLEH MEREHATKAN OTAK ANDA. 

Tahukah anda setiap kali anda Mengerdipkan mata , otak kita pun 'terhenti seketika’. Berehat sekejap. Ini terjadi beberapa saat. Dan kita mengerdipkan mata 15 hingga 20 kali seminit. Jadi, 10% waktu jaga kita dihabiskan dengan mata kita tertutup. Saintis dari Universiti Osaka Jepun mendapati bahawa Kerdipan adalah peluang bagi Otak untuk 'Tidur Rehat' sekejap sebelum perhatian dipulihkan Semula. Sungguh menakjubkan kurniaan Tuhan ini.

GULA PUNCA KEGEMUKAN 'OBESITI'.

Kajian Saintis Mempercayai bahawa Orang Gemuk tidak merasa kenyang walau sebanyak manapun mereka makan. Otak Mereka sentiasa menginginkan makanan yang berlemak, Tinggi Kalori dan gula bagi mendapatkan Tenaga Segera. Otak mereka menghantar mesej tersebut, dengan melemahkan keinginan untuk bergerak aktif dan bersenam. Tentangan leptin ' leptin resistant' orang gemuk akan terus menginginkan makanan dan tak boleh berhenti makan. Apatah lagi berdiet. Kajian juga mengesahkan bahawa dengan mengambil kandungan gula yang banyak dalam apa jua makanan. Minuman, akan merangsang nafsu makan kita, begitu juga sebaliknya. Jika kita kurangkan gula , manisan, kek, kueh muih, nasi, maka keinginan kita untuk terus makan akan berkurangan. Tukar cara pemakanan kita!

BERHENTI MEROKOK JIKA MAHU MELEGAKAN TEKANAN!

Sebaliknya Perokok sentiasa menyatakan merokok membantu mereka menghindari tekanan. Malah beri Kelegaan! Kajian telah dibuat pada 500 perokok sebelum dan selepas mereka Berjaya Berhenti merokok. Mereka diberi 'nicotine Patches' dan pelbagai ujian sekian lama. Akhirnya para pengkaji telah merumuskan bahawasanya. Merokok menyebabkan ketegangan, kekhuatiran 'anxiety'. Kepercayaan yang mengatakan nikotin membantu memberi ketenangan adalah Suatu Mitos! Kegagalan untuk Berhenti Merokok akan lebih memberi Tekanan dan Kemurungan, Sakit Jiwa. Perubatan lain harus dicari. Kata orang. Orang yang tidak merokok adalah lebih tenang. fokus, wangi dan tidak membazir!

PEMIKIRAN SEPARUH SEDAR KITA MERUPAKAN PUSAT JANAKUASA yang menggerakkan urat saraf dan anggota badan kita untuk bertindak menghasilkan keputusan. Sekiranya kita memberi arahan matlamat yang berunsurkan kejayaan, maka ia akan berfungsi sebagai mekanisme kejayaan dan begitu juga sebaliknya.

0 comments: