Fakta-fakta saintifik mengenai teh

Anda suka minum TEH? Rupanya banyak juga manfaat Teh, di sini aq suka kongsikan beberapa fakta saintifik yang telah terbukti mengenai minuman kegemaran ramai.

1. Teh mengandungi hanya kesan kecil kafein. Jika anda meletakkan kuantiti sama teh datang dengan jumlah yang sama kopi maka teh itu akan mengandungi antara satu pertiga dan setengah daripada jumlah kafein bergantung kepada jenama kopi yang digunakan.

2. Teh bukan diuretik. Kerana itu ia mengandungi unsur kecil kafein, kajian saintifik telah menunjukkan bahawa anda perlu minum antara enam dan tujuh cawan teh pada satu masa sebelum ia mempunyai sebarang kesan diuretik.

3. Minum teh sederhana boleh memberi kesan yang baik terhadap gigi. Teh mengandungi unsur surih fluorida yang membantu dalam memerangi kerosakan gigi dan penyakit gusi.

4. Ramai antara kita yang mungkin tidak menjangka. Sebagai contoh, teh sejuk boleh digunakan untuk kawasan sekitar mata dan boleh mempunyai kesan menenangkan awal.

5. Teh boleh menenangkan! Satu kajian oleh University College London mengambil peserta, separuh daripada yang meminum 4 cawan teh hitam setiap hari untuk enam minggu manakala separuh lagi mengambil pengganti teh. Pada akhir pengajian, mereka telah diberikan beberapa tugas bertenaga dan mencabar. Separuh yang telah ‘mabuk’ teh menunjukkan pengurangan ketara dalam kortisol hormon tekanan.

6. Teh adalah sekitar 99% air, dan oleh itu tuduhan teh boleh mendehidrasi anda adalah tidak benar sama sekali.

7. Teh juga boleh membantu untuk menjaga nafas anda segar! Satu kajian oleh Universiti Illinois di Chicago menunjukkan bahawa polifenol yang terkandung dalam teh aktif membantu menghalang bakteria yang menyebabkan mulut berbau.

8. Saintis telah mengesyorkan bahawa 4 cawan teh setiap hari adalah jumlah optimum untuk menikmati semua manfaat kesihatan , dan 4 cawan diambil dengan susu akan memberikan anda 22% daripada pengambilan harian vitamin B2 dan 17% daripada pengambilan harian kalsium.

9. Teh mengandungi sebahagian besar daripada anti-oksidan yang baik untuk kesihatan anda. Dalam banyak kes teh mengandungi lebih tinggi kesan anti-oksidan daripada beberapa buah dan sayur-sayuran dan mereka boleh diserap ke dalam aliran darah dengan lebih cepat lagi.

10. Teh dapat membantu anda tidur! Kerana kandungan kafein adalah rendah dan hakikatnya teh mempunyai kesan menenangkan, oleh itu teh boleh membantu anda menikmati tidur di malam hari dengan lebih tenang.

Rupa-rupanya banyak juga kelebihan teh ni ya..jangan lupa nikmati secawan di pagi ni!
 

0 comments: